Kui mingitel hetkedel tekib segaseid emotsioone Eesti stance scene taseme osas… Valdavalt võrreldes välismaaga. Tihti konkreetselt Soome taset arvesse võttes. Või hoopis võrreldes meid Poola või Ameerikaga… Ja kuigi taseme vahe on põhjendatav ning igatepidi arusaadav, tahaks ju siiski sarnaneda eeskujudega.
Õnneks on aga hetki, kui ka kodumaal olevad inimesed suudavad korralikult üllatada. Minu jaoks on need enamasti seotud millegi uue tegemisega. Ja tihti on need lahendused popid välismaal ning võibolla juba seal äragi leierdatud. Kuid Eesti ja muu maailma vahel eksisteerib puhver. Aga me käime kannul ning õnneks on Eesti scenes inimesi, kes seda puhvrit usinalt lõhuvad.
Üks hea näide on Meinhard, kelle BMW E36 nägi aastal 2014 üsna tavaline välja. Huvitavaks tegi murdered out temaatika, kuid see oli ka minu silmis kõik. Murdered out tähendab üleni musta värvi autot. Lisaks kerele ja velgedele on mustad kõik tuled, aknaklaasid, liistud ja auto interjöör. Muidugi oli auto madal ning ka velg keskmisest ägedam. Kuid tõsisemad muudatused hakkasid toimuma alles enne 2015. aasta hooaega. Muudatused, mis inimesi ahhetama panid.
Kõigepealt soetas Meinhard uued veljed, mis olid laiuselt küll ägedad, kuid algse viimistlusega igavad. Kui veljed lõpuks “valmis” said, olid lood hoopis teised. Brushed look keskosad ning poleeritud randid… See oli combo, mis mind oma sõnu sööma pani. Velgede korrastamise eest au ja kiitus meie enda foorumi liikmele Sten Tartule.
Velgedeks on RH Topline, mis mõõtudelt 17×8 ja 17×10. Sellise komplektina üsna rariteetsed. Esimest korda velgi alla proovides ei mahtunud 10-tolline velg kohe kuidagi rattakoopasse. Kuid siis tuli Meinhardile meelde, et tal on tagasillas ju camber rod‘id, mida ta siiamaani sihtotstarbeliselt veel kasutanud ei olegi. Velje äramahutamiseks tuli kasutada päris suurt külgkallet ning selle tulemusel läks paigast ära kokkujooks. Et kokkujooks uuesti paika saada, on õõtshoova kerekinnitus ümber tehtud.
Nüüd, kui tagumised rattad üsna suure kalde all, jäi Meinhardi häirima esimeste rataste olematu camber. Eks ju ole kole ka, kui tagumised rattad on “lääpas” ning esimesed sirged nagu post. Et sildade külgkallet ühtlustada, tellis Meinhard ette camber plate’d. Tänu külgkaldele kadus aga fitment. Selle mure vastu aitasid 20mm flantsid.
Nii siseneski Meinhard camberi–maailma ning pälvis hetkega minu ja ka teiste tähelepanu. Tavalisest ning musta värvi E36 BMWst oli ühe talvega saanud show stopper.
Kui “camberi-mängud” USAs ja mujal maailmas on juba üsna levinud, siis Eestis on see alles üsna uus nähtus. Ainuke pioneer on meil Pavel, kes juba Lowliferi algusaegadel korralikku camberit rokkis. Tihtipeale mõiste camber ei tähendagi ekstreemset külgkallet, vaid lihtsalt sobilikku paarikraadist ratta sättimist, et visuaalselt kena oleks. Sest pole midagi hullemat(!), kui visuaalselt positiivne camber.
Tegemist on 1996 aasta BMW E36’ga. Edasi veab pisike 1,8-liitrine 85kw mootor. Välimust unikaalsemaks muudab bonnet bra kapotil. Tavaline sisu on vahetatud välja sportlikuma M-Techi vastu. Lagi on kaetud musta alcantaraga.
Kui mõne jaoks on külgkallet veidi palju, siis minu jaoks on asi paigas. Camberi saab ju ilma põhjuseta suureks ajada, suuremaks kui paar kraadi, kuid kui see velje laiuse ja äramahutamisega põhjendatud ei ole, on tegevus minu jaoks vastukarva. Meinhardi puhul on külgkalle ilusti põhjendatav. Lõplikud numbrid on ees umbes 5,5 ning taga 7,8 kraadi.
Vedrustusena on kasutusel JOM coiloverid. Esimestel velgedel 195/40 ja tagumistel 205/40 mõõdus rehvid, mis velgede laiusi arvestades tähendab korraliku stretchi.
Esimene tulevikuplaan on mootor uuesti peale saada, kuna hetkel seisab auto garaažis. Nina laiali ja kapotialune tühi. Kahjuks mitte miskit huvitavat. Kõigest kokku jooksnud mootor.
Madalaim koht on omaniku väitel poolraam 18 millimeetriga. Kui visuaalselt ei ütleks, et Meinhardi e36 Juhani Civicust madalam on, siis tegelikult on. Pauke põhja alla jagus rohkem kui küll. Enda auto jätsin seekord jälle koju, et sõiduelamust saada. Seekord sõitsin kaasreisijana.
Erinevalt enamikust teistest meie klubi autodest on Meinhardil riiulil ka mõned auhinnad. Big Race Day’lt “Best stance”, Estonian Car Club Tuning “Best car 2014” III koht, Speedest Glassdrive Racing ECC Tuning show “Tuning up to 5000 eur” esimene koht ja “Best stance 2015”, Motoshow 2015 ECC Tuning “Tuning up to 5000 eur” II place, Motoshow 2015 ECC Tuning “Best Stance”.