Refresh’14: Leedu näitab taset

Meie teekonnast Leedu Vabariiki “Refresh14” nimelisele üritusele sai juba räägitud. Nüüd aga võtame Pikuga kahepeale lähemalt ette need pärlid, mis antud üritusel meie silmi enim paitasid. Pildil esiplaanil on Jänkide jaoks ümber kehastatud VW Bora erimudel ehk antud mudeli puhul siis VW Jetta mk.4 Wolfsburg Edition.

Tegemist oli ühega kahest näitusel olnud 3SDM velgedega autoga. Veljed kannavad mudelinime 0.05 ja antud masina all väga sobivate mõõtudega – 18″x9.5″. Vedrustuse kohapealt on antud auto kohta kahjuks info teadmata, sest seal maal ei tea kunagi, kas on maapinnaga staaliselt kontaktis (Rahvakeeli: coiloveritega) või õhkvedrustuse peal. Enamasti on viimane väga äratuntav ülimadala kliirentsi tõttu, kuid mitte alati!

Vaadates ürituse peakorraldaja ja sünnipäevalapse Mariuse BMW E91 oli vaatepilt midagi erakordset. Hõbedane auto pole tavaliselt kuidagimoodi huvitav, kuid sellele masinale sobis see kui valatult. Pannes kokku M-paketi välised detailid, kuldsed BBS RSII veljed, coiloverid ja katuseraamid, saame kokku vaat et unistuste perevaguni. Ehk ongi unistusest puudu vaid õhkvedrustus? Sellest hoolimata, hakkas Meile kahele õhkvedrustuse idee aina rohkem meeldima, sest olgem ausad – võit on puhtalt sõidumugavuses.

Ürituse ainuke rat-stiili esindaja ja seda täiesti viisakas ning tõupuhtas versioonis ehk tegelikult polnud autol aga mitte ühtegi roostes detaili. Kõik roostekarva detailid oli värvitud, isegi kapotiall ja pakiruumis. Kirsiks tordil oli kombinatsioon nimega õhk-õhul, ehk siis ka sellele õhkjahutusega masinale oli õhkvedrustus külge poogitud. Mõlemate keskjaamad asuvad aga kardinaalselt vastupidistes autootsades, kus me neid tavaliselt oleme harjunud nägema.

Kes Volkareid passida ei viitsi, see kerigu aga julgelt edasi, sest neid masinaid ja paganama ilusaid seal üritusel juba leidus.

Antud ürituse tase on sedavõrd kõrge, et niisama ühtegi autot platsile ei lasta. Eestis sarnast üritust korraldada on tunduvalt keerulisem, sest sellisel tasemel autosid on paraku vaid käputäis. Nagu ka soomlastega, oleme meie leedukatest aasta kaks arengust maas. Elame, näeme ja hoiame pöidlaid peos, et ka Meie maal oleks üritustel autosid mille juures võiks peatuda rohkem kui sekund.


Peale kenade välimuste leidus ka siledaid kapotialuseid. Näiteks üks punane Golf 1 oma vabalthingava 1.6 diisliga. Kõik mida vähegi vaja pole, on minema visatud. Teadupärast selline igimootor vajab töötamiseks veel vaid kahte asja: kütusepaaki ja radiaatorit, sest pildil oleva alumise valge rullikuga aetakse ringi kütusepumpa.

Vw Golf 1 GTI – auto mis on süüdi maailma kõige suurima VAG-autode kogunemise “Wörthersee” sündimisele, kui 1982 aastal pea sada GTI fänni Austrias, Maria Wörthi järve kaldal kokku said.

VW Golf mk.4 ja Mercedese Alphards‘id. Selle kooslusega lihtsalt ei saa mööda panna. Piku muidugi ei taha selle väitega nõustuda ning Kermo ütles üldse, et see auto on liiga kõrge. Raske on ikka selliste meestega.

Teine komplekt 3SDM velgi oli samuti mustal sedaankerega Volkswagenil. Need, mudelinimega 0.06, veeresid selle härrasmeheliku Passat CC all. Samuti oli see ka üks väheseid masinaid mille õhkvedrustuse süsteem polnud Poolast, vaid suure ookeani tagant.

17 tollised RH ZW1 Golf mk.1 all. Kes ütles, et need ei mahu ja nii inetu on? Eks muidugi õhkvedrustus teeb oma töö, et need kenasti alla istuks.

Kolmeosalied OZ Pegasus’ed. Veljed, mille järgi väidetavalt disainiti Keskin KT1.

Kui BBS RS on samakindel veljevalik nagu musta ülikonnaga musta lipsu valimine, siis samasugune kindlapeale minek on ka velje keskosa autoga ühte tooni värvimine.

Mida Teile? BBS RF, Audi FatFive või OZ Futura?

Ja palun vaadake mis fitmendi ehk tiivakaare-velje-rehvi tihedusaste. Sest mida väiksem prigu, seda kvaliteetsem on ju toode. Keskmisel pildil siis näituse parim velg: Schmidt TH-Line.

See VW Corrado G60 oli kindlasti üks ilusamaid autosid platsil. Küsite miks seda kulla ja karraga üle ei valatud? Põhjus lihtne, tegemist on 2013 ehk möödunud aasta parima uustulnuka ehk “Best Refresh 2013” tiitli ning ühtlasi ka “Best VAG 2013” tiitli saavutanud autoga. Lühidalt öeldes on Refreshi ürituse üks peamisi eesmärke avada autoentusiastide hooaeg ning valida parim uustulija.

Custom sisu, Recaro korvistmed, turvakaar… saate isegi aru miks just see auto mullu valituks osutus. Kõik oleks nagu olemas, aga nüüd vaadake seda halli põrandavaipa. Just nimelt, me ka ei tea miks. Ilmselt sellepärast, et keegi pole meist ei perfektne ega ka püstirikas, või on ?
Kusjuures, peale Leedu hooaja avamist suundus omanik oma autoga väiksele üle-Euroopalisele autodeürituste külastamise reisile, mille seas on plaan osa võtta ka Wörthersee kogunemisest.

Arvate, et seal olid ainult Volkswagenid? Tegelikult oli neid seal tõesti palju, aga ka muid marke oli väga esinduslikult eksponeeritud:

Väga ilusa värvikomboga E36 sedaan. Calypso punane lihtsalt sobib sellele autole. Lisaks veel M-pakett splitteri ja EVO2 tiivaga. Ülim!



Väga stiilipuhas Honda Civic. Punane-valge-must-kollane kombinatsioon on kindlasti üks kindlapeale minekuid.


Igapäevaautod – vasakult piiluv hõbedane E39 on kusjuures staatiline ning ka igapäevases kasutuses, seega auhind “Best Fitment” garanteeritud.

Audi S4? Paraku mitte. Tegemist oli tehasest allapoole sumbutiotstega välja tulnud diiselmasina väga kena ümberkehastusega. Peale RS4 iluvõre tundusid kõik ülejäänud detailid, isegi salong, euroopa S4 pealt pärit. Kõigele lisaks veel tumehall värv ja kollased udutuled, mis kaotas lõplikult Piku ajusopist mõtte, et ta enda sama kerega “talvequattro” odavalt maha peaks müüma. Kellegil S4 keredetaile müüa?

Said kord Leedu lõpuboss ja Eesti lõpuboss omavahel kokku. Jagati nänni ja jagati kontakte, kutsuti meid külla ja kutsusime neid külla. Tegelikult oli Mariusel ka sünnipäev. See on see sama tegelane kes selle hõbedase static E91-ga igapäevaselt liikleb. Lowlifer ei pidanud paljuks omalt poolt sümboolset kinki teha. Ei väsi kordamast, et need autoinimesed on ikka igal pool ühesugused: sõbralikud, kokkuhoidvad ja abivalmid.


Ronaldi Subaruga on küll meie silmad ammuilma harjunud, kuid Leedukate silmi püüdis see auto hoolega.

Kui Kermo teatas, et ta värvis oma erkpunase Miata lillaks, hakkasid ausaltöelda päris paljud ta orientatsioonis kahtlema. Võrdluseks kalendri pilt aknavahel. Mäletamistmööda on Ta eelmisel autol lausa lillad veljed. Õnneks asjad pole üldse seda laadi käest ära, vaid pigem just vastupidi. Mees värvis oma auto härrasmehelikult nimelt tume-tume lillaks. Jättes nii endale omase krutski küll autole sisse, kuid siiski kasvades ise autoga koos täiskasvanumaks.

Täpselt sama näide on ka meie kolmandal näitusel viibinud autol. Ilus ja stiilipuhas. Mis sest, et nagu Kermo Miata, on need autod põhjanaabrite seas tuntud kui “juuksuriautod”. Õnneks mõlemad mehed on piisavalt omamoodi iseloomuga inimesed ning mängivad endid koos autoga kenasti välja.

Andsime Lowliferi eriauhinna ka sellisele mehele nagu Arnoldas. Huvitav fakt on see, et see mees mitte ainult ei näe äärmiselt sarnane välja Meie oma Hainina-Martini moodi, vaid ka sõidab ringi punase sigamadala E28’ga. Martini kadunud Leedu vend? Aga miks me talle üldse auhinna jagasime? Vot sellepärast:

Numbrikombinatsioon loodetakse järgmine aasta mootoriga vastavaks saada.

Jah veljesõbrad, need on replicad? Sellegi poolest hääletas meie delegatsioon pea ühehäälselt Arnoldase pimedatel talveöödel panustatud töö vilju kõrgelt ehk siis valisime ta masina Lowliferi arvates parimaks väljapanekuks platsil. Peale meie endi autode muidugi.


Õhkvedrustuse puldid olid pea igas autos erinevad, sest sealmaal ülipopil Poola õhkvedrustuse komplektil pulti kaasas pole ning see tuleb ise meisterdada.

Kogu see E28’s kokku keeratud kompott andis talle ka üritusel kõrgeima tiitli “Best Refresh 2014” ehk siis ürituse parim uustulnuk. Meie tagasihoidlikule tiitlile ja parima uustulnukale lisaks, valis ka publik just selle eksponaadi ürituse parimaks autoks. Saada ühe üritusega 2.. khm see tähendab 3 auhinda. Pole paha!

Lõpetuseks mõned siledad veel:


VW Golf mk.2 GTI 16v Edition One. Vaeslapse rollis olnud VW-inseneride tööd oli parendatud ainult rataste tihedama istumisega.

Väga sile BMW E21, mis ka meiemaal on aina enam populaarsust kogumas.

Aga vot see, daamid ja härrad, on VW Karmann Ghia. Noh jah, tegelikult on see küll lihtsalt “Sport Põrnikas”, aga Piku jooksis diagonaalis üle platsi kui teada sai, et selline masin ka kohale veerenud – õige auto pidavat õhu peal sõitma. Ka Eestis on vähemalt kaks sellist, kuid madalaid õhkjahutusega Volkareid just igapäev ei kohta. Paar tükki on küll kodumaal valmimas, neist üks suisa õhkvedrustuse peal, kuid valmis kujul pole tänavale veel üksi jõudnud.

Üldkokkuvõttes võib öelda, et väga hea väljapanek oli. Ausalt öeldes me ei uskunud, et seda võrd palju heal tasemel autosid kohal on. Aga mis nüüd edasi? Olgu, ma küsin siis nii pidi, et mis mõtted Sinul nüüd peas tekkisid? Tuled järgmine aasta kaasa? Meie läheme küll uuesti. Kohe kindlasti! Tule ka ja aita Eesti taset kõrgemale tõsta.